Apple heeft een software-update uitgegeven die de problemen met ‘error 53’, de foutmelding die de iPhone 6 onbruikbaar maakt, moet oplossen. Klanten die een nieuwe telefoon hebben gekocht omdat ze te kampen hadden met error 53 kunnen hun geld terugkrijgen.

Dat meldt TechCrunch. Met de update worden telefoons die waren geblokkeerd weer vrijgegeven, en wordt een error 53 in de toekomst voorkomen. Geblokkeerde telefoons kunnen een update krijgen door die te koppelen aan een computer met iTunes.

Het probleem ontstond na installatie van iOS 9, de nieuwste versie van Apple’s mobiele besturingssysteem die sinds september vorig jaar beschikbaar is. Oorzaak van de ellende is de vingerafdrukscanner van de iPhone. Of om preciezer te zijn: de manier waarop Apple de boel beveiligt.

Vingerafdrukscanner

Om te zorgen dat jouw vingerafdrukken niet in verkeerde handen vallen, worden ze opgeslagen op een speciale plek op de telefoon. Die opslaglocatie is op een unieke manier gekoppeld aan de vingerafdrukscanner, zodat alleen die functionaliteit van de telefoon toegang heeft tot de veilig opgeslagen vingerafdrukken.

Als een Apple-medewerker bijvoorbeeld een kapotte homeknop vervangt, wordt die koppeling na de reparatie weer tot stand gebracht. Maar een andere reparateur kan dit niet. Als iOS bij het updaten merkt dat de koppeling is verbroken, wordt de vingerafdrukscanner uitgeschakeld. Je kunt dan niet meer je telefoon in.

Apple geeft geld terug

Met de update is dat probleem dus verholpen. Maar als je telefoon geblokkeerd was, kun je na de nieuwe update geen gebruik meer maken van de vingerafdrukscanner. Die optie blokkeert Apple, omdat de veiligheid van je telefoon niet gegarandeerd kan worden als een niet-Apple reparateur er aan heeft gesleuteld.

Wie vanwege error 53 een nieuwe telefoon heeft gekocht, kan contact opnemen met AppleCare. Zij kunnen dan hun geld terugkrijgen. Apple stelt dat het nooit de bedoeling was dat gebruikers met de foutmelding te maken zouden krijgen. Die was alleen bedoeld als veiligheidstest in de fabriek, om te controleren of de vingerafdrukscanner goed werkt.

Het advocatenkantoor PCVA had al een class action-zaak tegen Apple aangespannen. Daarin doet een groep gedupeerden gezamenlijk een schadeclaim. PCVA eiste een software-update, vergoedingen van 5 miljoen dollar en een gratis reparatie van de telefoon. Het is niet duidelijk of PCVA de zaak nog doorzet nu Apple de update heeft uitgegeven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl